Så skapar du en bra lärmiljö i förskolan
Förskolans pedagogik har en viktig roll i våra barns utveckling. Som första anhalten på utbildningsresan ska förskolan väcka lusten att lära. Samtidigt ska pedagogerna erbjudas en bra arbetsplats. Det här ställer förstås stora krav på inredningen. Vi på AJ Produkter har lång erfarenhet av goda lärmiljöer och tipsar här om hur du utrustar förskolan på bästa sätt.
Inred förskolan efter pedagogik
Alla förskolor är olika. Därför är det bra att inreda förskolan på olika sätt beroende på pedagogik, enligt Fredrik Hentz, affärsområdeschef på AJ Offentlig Interiör.
– Förskolan ska väcka lärandelusten och bygga på pedagogiska idéer. Miljön ska kunna ändras under dagen och inte ha så många fasta eller statiska punkter. Jag rekommenderar att man inreder för olika grupper med olika behov, säger Fredrik.
Flexibla och anpassningsbara möbler
Under en vanlig dag i förskolan ska barnen kunna mysa, leka, vila och lära sig nytt. Det förutsätter en flexibel förskoleinredning som tillåter allt från rörelse och gemenskap med andra till avskildhet och egna aktiviteter. Grundregeln i inredningen är att utgå från gruppens behov och anpassa möblerna efter barnens antal, ålder och längd. Med hjälp av genomtänkta lärmiljöer inspireras barnen till lek och uppmuntras till utforskande och lärande.
Barnen i fokus
Emmie Ellman arbetar som förskolepedagog och förklarar att barnens behov bör vara i fokus när det gäller inredning till förskolan.
– Montessoripedagogiken förespråkar ljusa neutrala färger som ger rummet en hemliknande atmosfär med bord och stolar anpassade efter barnens storlek. Rummen ska vara stora nog att tillåta rörelse och stimulans från andra barn såväl som avskildhet och självständighet samt främja förutsättningar för koncentration, säger Emmie.
Emmie rekommenderar att använda stora bord i barnens höjd, arbetsmattor att rulla ut för material som lämpar sig bäst på golvet, men även stora mattbeklädda golvytor för samlingar och lek.
Skapa ordning och struktur
Med olika typer av skåp och hyllor blir det enkelt att organisera. Låga hyllor för leksaker och böcker så barnen själva kan hämta det de ska använda bidrar till att de känner sig delaktiga och kan ta egna initiativ. Högre hyllor med plastbackar som lyfts ned av personal kan innehålla sådant som bara används vid specifika tillfällen.
– Ett bra tips är att märka hyllorna med bilder av materialet som ska vara där. Det gör det lättare att städa och hålla reda på vart saker hör hemma. Ordning och struktur i förskolans miljö är en viktig grund som underlättar för barnet, förklarar Emmie.
Skydda barnen från höga ljudnivåer
Barn kan bli trötta, stressade eller få problem med koncentrationen om ljudnivån är för hög under stora delar av dagen. Då kan vägg- och takhängda ljudabsorbenter i olika former och färger göra stor nytta samtidigt som de är dekorativa. Detsamma kan sägas om gardiner och draperier, som även kan användas till att reglera ljusinsläppet. Med några enkla åtgärder går det att förbättra ljudmiljön för både förskolebarnen och personalen. Välj färger som fungerar med övrig inredning.
Läs mer om hur du inreder förskolan