Ergonomen listar friskfaktorerna som får oss att må bra på kontoret

Ergonomen listar: 5 fysiska friskfaktorer som får oss att må bra på kontoret

Till arbetslivets friskfaktorer räknas oftast sådant som främjar medarbetarnas psykiska hälsa på en organisatorisk nivå. Som tillit, utvecklingsmöjligheter och gemensamma mål. Men vi vill även lyfta den fysiska arbetsmiljöns betydelse för hållbar hälsa. Så vi bad leg. sjukgymnasten och ergonomen Erica von Sicard att lista de fysiska friskfaktorerna som får oss att må bättre på kontoret. Läs och checka av vilka punkter ni uppfyller på ditt jobb.   

Vad är en fysisk friskfaktor?

Kort sammanfattat är fysiska friskfaktorer de positiva förhållanden som får oss att må bra fysiskt. Det kan vara en ergonomisk stol, bra belysning eller möjligheten att få arbetsanpassning efter specifika behov. Friskfaktorer gör att vi mår bra och kan prestera när vi arbetar. Ett systematiskt, långsiktigt och aktivt användande av friskfaktorer ökar chansen att skapa en god arbetsmiljö och sänka sjukfrånvaron hos de anställda.

Här är Erica von Sicards lista på fem fysiska friskfaktorer:

Kvinna som sitter vid ett skrivbord

1. Varierade arbetsställningar

Kroppen är till för att vara i rörelse och att byta arbetsställning är nyckeln till ett friskare arbetsliv. När vi rör på oss ökar blodcirkulationen, vilket både förbättrar tankeförmågan och gör oss piggare. Därför är det bra att ha en arbetsplats där man både kan stå och sitta – och sitta på olika sätt. Och det gäller förstås även när delar av jobbet sköts hemifrån, som vid hybridarbete.

Tänk på att arbeta centrerat och ta hjälp av ståmatta, dokumenthållare, etc. för att jobba avslappnat. Och glöm inte att ta mikropauser ibland – bara för att andas och släppa spänningar i nacke och axlar.


Läs mer om aktiva och ergonomiska stolar

Skrivbord modulus

TIPS! Höj- och sänkbara skrivbord

Att byta mellan sittande och stående arbete är det perfekta sättet att aktivera kroppen under en dag på kontoret – och blir lättare med ett höj- och sänkbart skrivbord. Borden finns i flera färger, former och format, men har alla en sak gemensam: De är en investering i välmående.

Här hittar du skrivborden som gör det lätt att variera sig

2. En behaglig ljudmiljö

Få saker påverkar arbetsron så negativt som störande ljud. Och det är inte bara arbetet i sig som blir lidande, spänningar i nacke och axlar samt huvudvärk följer också på den ökade ansträngningen med att hålla fokus. Lösningen är inreda med mjuka material som skärmar, stoppade möbler, mattor och ljudabsorbenter i tak och väggar – allt för att blockera och absorbera ljudet i rummet.

Ett tips är att skapa ”tysta rum” för fokuserat arbete och ”pratrum” för telefonsamtal och videomöten – allt för att inte störa kollegorna.

En person som sitter vid ett skrivbord i en behaglig milljö
En man som sitter vid ett skrivbord i en ljus miljö

3. Rätt ljusförhållanden

Bra ljus är en förutsättning för välmående och hjälper oss både att se och arbeta bättre. Placera skrivborden så att ni tar vara på dagsljuset, utan att få reflektioner i skärmarna. Tänk på att takbelysningen ska vara jämn och komma precis framför kroppen för att undvika skuggor. Kombinera med riktad skrivbordsbelysning, som helst bör kunna anpassas i styrka efter medarbetarnas ålder.

Har ni rätt ljus i lokalen? Kepstestet kan ge besked. Håll händerna ovanför ögonen. Om ljuset känns behagligare ”med kepsen på” – då behöver belysningen förbättras. Tips: Ta lunchpromenader på vintern, en chans att tanka energi från dagsljuset.

4. Möblera för umgänge – men också för egentid

Vi människor är sociala varelser, som mår bra av att samspela. De positiva känslorna kan vi enkelt förstärka genom att ha inbjudande miljöer där vi fikar, äter lunch och kopplar av med kollegorna. Tänk på att göra lounge och lunchrum mobilfria eftersom vi blir mer öppna för vår omgivning då. Ett tips är att bygga gemenskap med lekfullhet, via ett pingisbord eller liknande.

Men alla trivs inte i öppna kontorslandskap hela tiden. Det betyder att en del känner sig obekväma och kan ha svårt att prestera på topp i en sådan miljö – och därför behövs alternativ. Det bästa är om varje arbetsplats anpassas efter individens behov – vilket enkelt kan lösas med hjälp av skärmar, förvaring och arbetsplatsens placering i rummet.

En person som tittar in i kameran och ler
Soffa VARIETY

TIPS! Soffor för alla tillfällen

En bekväm sittplats för besökare, en alternativ arbetsplats eller den inbjudande samlingspunkten under fikapauserna? Soffor kan fylla många funktioner på kontoret och se ut på många olika sätt. Vad letar du efter?

Här hittar du soffor för entrén, kontorslandskapet och loungen

En kvinna som sitter vid ett skrivbord i en ljuddämpande kontorsmiljö

5. Mer ordning, mindre stress

En del störs inte alls av stök, men hos andra kan pappershögar, sladdhärvor och travar med odiskat porslin ge upphov till både stress och otrivsel. Därför är det en fördel om det är lätt att hålla ordning på kontoret. Det löser ni med gott om förvaringsskåpkabeldiken och tydliga rutiner för källsortering, både av matavfall och förpackningar i lunchrummet och av papper och toner i förrådet.

Det är också bra att ha regeln att var och en plockar undan efter sig själv i alla allmänna utrymmen. För allas välmående.

Forskning om friskfaktorer

Forskningsprojektet Hälsa och framtid har studerat vad som kännetecknar offentliga arbetsplatser med friska medarbetare, men även privata företag har undersökts på liknande sätt, för att se vad det är som gör att vissa arbetsplatser är friskare än andra. Man har då jämfört arbetsplatser med låg respektive hög sjukfrånvaro för att se vad det är som gör att de med låg sjukfrånvaro har lyckats med att hålla nere sjukskrivningar. Det man kunde se var att hos arbetsplatser med friska medarbetare var de fysiska och psykiska friskfaktorerna ungefär densamma.

Här kan du läsa mer om ergonomi

Sammanfattning

Bloggen lyfter fram vikten av att ta hänsyn till fysiska friskfaktorer på arbetsplatsen för att främja anställdas välmående och en hållbar hälsa. Sjukgymnasten och ergonomen Erica von Sicard har listat några av dessa faktorer. Bland annat att erbjuda allt från varierade arbetsställningar för ökad blodcirkulation och en behaglig ljus- och ljudmiljö till att främja sociala interaktioner med gemensamma utrymmen och gott om förvaringsmöjligheter för en trivsam, städad arbetsmiljö. Studier visar också att arbetsplatser som lägger vikt vid fysiska, och psykiska, friskfaktorer har en friskare personal med lägre antal sjukskrivningar.

Fråga oss!

Om du behöver hjälp med att inreda din arbetsplats är du välkommen att kontakta oss. Våra projektsäljare har gedigen kunskap av arbetsplatsinredning och hjälper dig gärna!

FAQ

Ett positivt arbetsklimat med goda ergonomiska förutsättningar och bra ljudmiljö såväl som ömsesidig respekt och tydligt ledarskap är starkt bidragande faktorer till att medarbetare mår bra, är nöjda och därmed presterar bättre.
En frisk arbetsplats är en arbetsplats där samtliga som jobbar har goda förutsättningar för att må bra både fysiskt och psykiskt och därmed prestera i sitt arbete.
SAM är ett lagkrav som alla arbetsgivare måste följa och handlar om att undersöka, organisera och följa upp en verksamhets dagliga arbete för att skapa en bra arbetsmiljö. SAM definieras i Arbetsmiljöverkets föreskrifter AFS 2001:1 som "arbetsgivarens arbete med att undersöka, genomföra och följa upp verksamheten på ett sådant sätt att ohälsa och olycksfall i arbetet förebyggs och en tillfredsställande arbetsmiljö uppnås".
Psykiska riskfaktorer handlar om den psykiska hälsan och välmående. Exempelvis goda sociala relationer, återhämtning och trygghet.
Riskfaktorer är exempelvis stress, höga ljudnivåer, dåligt utformade arbetsplatser och bristande information och säkerhet.

Ta hjälp av våra inredningsexperter!

Vi på AJ Produkter finns alltid här för att hjälpa dig med en inredningslösning som är anpassad till just din verksamhet. Kontakta oss om du har frågor kring val av tyg, behöver låna inspiration eller vill veta vilka alternativ som skulle passa din lokal bäst. Så kan vi berätta mer om dina valmöjligheter.
Typ av organisation
Beskriv ditt ärendeBilaga
Genom att klicka på skicka så bekräftar jag att jag har läst integritetspolicyn.