Inredningstips för ett NPF-säkrat klassrum

Inredningstips för ett NPF-anpassat klassrum

I skolan ställs barn inför nya och höga krav – som ofta är orimliga för barn med adhd, autism och dyslexi etc. Pressen på barnen att anpassa sig till skolans standard ökar stress och förvärrar bara deras symptom. Genom att vända på det och anpassa skolan till NPF-eleverna blir det en bättre skolgång för alla.

Fördelen med att NPF-anpassa klassrummet

En skola som är inredd för att passa barn med NPF passar alla. Tydlighet och god struktur, som är viktigt för många barn med adhd och autism etc., är till exempel lika gynnsamt för alla elever och all personal. Här ger vi några inredningstips som hjälper dig att inreda klassrummet NPF-anpassat.

1. Klassrummet indelat i zoner

Ett NPF-anpassat klassrum bör ha platser för flera olika typer av lärandesituationer. Dela upp utrymmet i mindre zoner, till exempel för enskilt arbete, grupparbeten och helklassundervisning. Elever med NPF kan ha svårt att orka med långa genomgångar, men med zoner i klassrummet är det möjligt för läraren att hålla flera olika aktiviteter under samma lektion.

Undervisning i helklass fungerar bäst när eleverna sitter riktade mot tavlan. Det signalerar tydligt var uppmärksamheten ska riktas. När det är tid för eget arbete gynnas de flesta av möjligheten att sitta enskilt och avskärmat, antingen på sin sittplats, i ett bås eller avskilt rum, eftersom det minimerar sinnesintrycken.

2. Bred variation av arbetsplatser

Individuellt anpassad undervisning är enklare när det finns olika sittplatser att välja på. Då kan eleven hänga med i lektionen från den plats som är bäst för dennes koncentration, till exempel en fåtölj eller skrivbordscykel.

Alternativa sittmöbler
Alla mår bra av variation. För ett barn som har svårt att sitta still är det extra värdefullt att tillåta rörelse i klassrummet. Det minskar oro och rastlöshet i kroppen. En balanspall eller pilatesboll är bra alternativ till de vanliga elevstolarna.

Ståbord
Att kunna växla mellan stå och sitta har fördelar för alla elever. Det ökar blodcirkulationen och således energinivån och koncentrationsförmågan. Höj- och sänkbara elevbord kan användas i helklassittning eller i avskärmade bås för att ge möjlighet till mer variation under lektioner.

Avskärmning
Golvskärmar är flexibla och flyttbara; de avlägsnar distraktioner och skapar en trygg atmosfär runt eleven. Fördelen med tunna, upphängbara golvskärmar är att eleven enkelt kan bära med sig den till en annan plats. Med hjälp av skärmar kan eleven utföra koncentrationskrävande uppgifter och fortfarande vara kvar i klassrummet, vilket bevarar känslan av samhörighet.

3. Möblering för olika aktiviteter 

Gruppbord 
Låt det finnas möjlighet att jobba i par eller grupp. Grupper av bord i en del av klassrummet ger bättre förutsättningar för samarbeten där hela gruppen känner sig inkluderad. Det underlättar också för läraren att hela tiden se eleverna och ge stöttning när det behövs.

Läshörna
Barn med NPF kan ha lättare att fokusera när de får sitta mjukt och ostört, till exempel i en sittsäck eller soffa. Mjuka sittmöbler bidrar också till att dämpa ljudnivån i klassrummet och skapa en lugnare atmosfär.

Samling
En stor matta kan fungera som samlingsplats vid fruktstunder eller aktiviteter med hela klassen.  

4. Reducera ljud och buller

En behaglig ljudnivå i klassrummet ger förutsättning för ett trevligare arbetsklimat, både för eleverna och läraren. Ta in tyger och stoppade möbler eftersom de hjälper till att absorbera ljud. Gardiner, dynor, mattor, kuddar och fåtöljer är bra exempel. Ljudabsorbenter på väggarna fångar upp samtalsljud och minskar eko i rummet.

Sätt möbeltassar på alla stolar eller välj medstativ – alternativt hjul – på elevstolarna. Skrapljud i golvet kan vara mycket störande! En del barn med NPF kan behöva stänga ute ljudintrycken helt, till exempel med hjälp av hörselkåpor. Andra kan behöva musik i öronen för att fokusera.

5. Minimera ljusintryck

Ett blinkande lysrör är störande för vem som helst. Byta ut alla ljuskällor mot LED, med en styrka som liknar dagsljus. Minimera skarpa skuggor då det kan störa ögat. En bra lösning är att sätta in flera ljuskällor i rummet, vilket ger ett jämnare ljus. Dra för fönster som vetter mot skolgården i markhöjd eller mot korridoren för att minska distraktioner utifrån.

TIPS! Inred med dova färger som går i jordnära toner, till exempel grönt och brunt. Enhetliga färger tävlar inte om elevens koncentration och bidrar till en studiefrämjande atmosfär.

6. Sensomotoriska hjälpmedel

Ett uppskattat hjälpmedel i det NPF-anpassade klassrummet är stressbollar och liknande saker som håller rastlösa fingrar upptagna. De kan vara en del av basutbudet i varje klassrum så att inget klassrum står ut. Låt alla barnen nyttja sakerna för att normalisera användandet.

Utforma lärmiljön rätt från början

NPF-anpassning av skolans miljöer kan börja redan vid designstadiet. Tänk till exempel på vilka beteenden platsen uppmanar till. En lång korridor signalerar spring, så barn med NPF kan ha svårt förstå varför spring i korridoren inte är tillåtet. Matsalen är en stor, öppen plats där ljudet ekar från golv till tak – så varför ska man tala tyst? Genom att designa miljön på annat sätt går det att styra beteendet. En hotellounge har dämpad belysning, mattor och mjuka möbler för att signalera låg samtalsnivå – samma tänk går att applicera i skolan.

Sammanfattning

NPF-anpassning av klassrummet har fördelar för samtliga elever. Enklaste sättet är att dela in klassrummet i zoner. Det ger eleverna möjlighet att hitta en arbetsplats som fungerar bäst för dem och att variera sig. Den auditiva och visuella miljön är minst lika viktig. Utöver att förbättra möbleringen är kunskap om NPF och god planering avgörande för en NPF-anpassad skolgång.

Vi hjälper dig att NPF-anpassa skolan!
Behöver du inspiration eller hjälp med ett projekt för att NPF-anpassa dina skolmiljöer? AJ Produkter har ett dedikerat team av inredningsexperter för skola och offentlig förvaltning som gärna står till tjänst.

Skicka ett mejl eller ring oss på 035-180 997.

Mejla oss

FAQ

I en NPF-anpassad skola finns förutsättningarna för alla elever att klara kunskapskraven och utvecklas, oavsett NPF-diagnos eller ej. Både den fysiska miljön och pedagogiken är anpassad till elever som behöver hjälp för att orka med en hel skoldag eller koncentrera sig på lektionen.
  • Koncentration
  • Behålla uppmärksamhet
  • Samspela med andra människor
  • Förstå sociala koder
  • Inlärning och minne
  • Motorik
  • Uttrycka sig i tal och skrift
  • Planera och sortera
  • Skilja på viktigt och oviktigt
  • Impulskontroll
Adhd, add, AST (autismspektrumtillstånd), Tourettes syndrom, OCD (tvångssyndrom) och tal- och språkstörningar, t.ex. dyslexi och dyskalkyli. Samvariation, d.v.s. att man har mer än en diagnos, är vanligt.
Adhd är den vanligaste NPF-diagnosen följt av autism (hela spektrumet) och Tourettes syndrom.