Ett klassrum – många individuellt anpassade lärmiljöer
Bakgrund: En test för framtiden
Inför en planerad upprustning av hela Andersbergsskolan, fick läraren Max Friman fria händer av rektorn att skapa det perfekta klassrummet för årskurs 1–3. Ett fullskaletest för att se om en flexibel inredning ger fler alternativ i undervisningen och gör det lättare att anpassa lärmiljön efter elevernas behov.
Om testet slår väl ut kommer hela eller delar av den nya möbleringen bli vägledande även för övriga klassrum på skolan. Följaktligen kommer Max kollegor också få prova miljön och bidra till utvärderingen.
Samarbetet klickade direkt
Vi på AJ Produkter kom in tidigt i projektet och fick snabbt bra kontakt både med skolledningen och Max själv. Efter att ha stämt av med specialpedagogerna tog en önskelista form. Och mycket kunde bli bättre, enligt Max:
– Tidigare fanns bara höga bänkar och stolar, plus en matta längst fram där eleverna satte sig när de tröttnat på stolarna. Nu ville jag skapa ett rum med flera stationer, för att kunna erbjuda en bra lärmiljö för varje elev, oavsett individuella behov.
Barn lär sig på olika sätt
Högst på listan stod att hjälpa eleverna att hitta studiero. En del trivs vid sina elevbord, andra koncentrerar sig bäst när de sitter för sig själva, en del vill sitta i en soffa, några behöver få utlopp för sin energi innan de kan hitta fokus. För Max var det också viktigt att inspirera till läsning för att utveckla barnens språk.
Vårt team lyssnade noga till Max önskemål. Därefter adderade vi vår kunskap om väl fungerande lärmiljöer och skapade ett komplett inredningsförslag, kryddat med genomtänkta produktval. Det resulterade slutligen i en flexibel lösning som öppnar möjligheter både för Max och hans elever.
Önskelistan blir verklighet
Allt – inklusive en kapprumsinredning – levererades, skruvades ihop och sattes på plats av våra montörer under en dag. Nästa dag var hela klassrummet redo för lektion igen. Där finns nu elevbord med hjul för extra flexibilitet, låga stolar, två extra arbetsstationer med höj- och sänkbara bord samt skrivbordscykel och balanspall för koncentrerat arbete, två akustikfåtöljer med höga sidor som hjälper eleverna att hitta fokus och en hörnsoffa bakom en ljudabsorberande skärmvägg. Plus gott om förvaring.
– Barnens första reaktion var “Wow”, för det blev sådan skillnad mot innan. Första veckan stannade de till och med kvar efter skoldagens slut bara för nöjet att ”hänga” i den nya, fina miljön, säger Max.
Resultatet: en bättre studiemiljö
Max delar ofta upp klassen, för att undervisa hälften av eleverna medan övriga får jobba med repetitionsuppgifter.
– Det är lättare att förklara, svara på frågor och hjälpa varje elev i en liten grupp, säger Max. Och det nya upplägget fungerar jättebra. Tidigare satt grupperna precis intill varandra. Nu sprider de som jobbar själva ut sig i rummet, vilket ger en tystare, lugnare och bättre studiemiljö för de barn som jag undervisar.
Fler valmöjligheter i undervisningen
Att både lärare och elever trivs är tydligt. Max kollegor har också tittat in, nyfikna och sugna på att själva få göra om och vidareutveckla sina klassrum. Och Max förstår dem:
– Största skillnaden för mig som lärare är att jag kan välja att lägga upp min undervisning på många olika sätt. Det är en förmån som jag är väldigt tacksam för.
Valmöjligheterna ökar även elevernas chans att hitta en lärmiljö som passar dem för stunden.
– En elev som sällan orkade med hela lektioner sitter nu i en av fåtöljerna och följer allt på distans, men kvar i rummet. En annan som brukade gå omkring och prata, sitter nu på skrivbordscykeln och trampar, och stör inte längre de andra, vilket är positivt.
Produkter Andersbergsskolan köpte
Sköna sittplatser väcker läslusten
Något annat positivt är soffhörnan och fåtöljerna som ökat barnens lästlust. Det är mer inbjudande att läsa en bok när man sitter eller ligger bekvämt, därför blir det mer av den varan – vilket är bra för språkutvecklingen.
– På tal om att läsa så satte sig en elev i en fåtölj med en bok och sa att: ”Nu känner jag mig som hemma!” Det tänker jag är en väldigt härlig känsla att ha i ett klassrum, avslutar Max med ett leende.