Så kan hybridarbetet ge ännu bättre resultat
Alla vinner på hybridarbetet
Utvecklingen går snabbt nu. Inom en snar framtid antas en genomsnittlig kontorsarbetare vara på kontoret mindre än tio dagar i månaden. Samtidigt beräknas de flesta möten ha minst en deltagare på distans. Men vad är det då som gör hybridarbetet så attraktivt? Svaret är förstås alla fördelarna det för med sig – för både arbetstagare och arbetsgivare.
Fördelar för arbetstagarna:
- Tjänar tid på minskad pendling och får en bättre balans mellan arbete och fritid.
- Kan jobba ostört och mer koncentrerat.
- Får mer kontroll över sin egen tid, vilket ger minskad stress och ökat välmående.
- Känner en högre tillfredsställelse med sin livssituation.
Fördelar för arbetsgivarna:
- Får nöjda och välmående medarbetare som trivs bra både med jobbet och livet.
- Kan glädjas åt ökad produktivitet eftersom motiverade medarbetare presterar bättre.
- Blir en mer attraktiv arbetsgivare och får lättare att behålla/locka de medarbetare man helst vill ha.
Hybridarbetets nyckelområden
Att hybridarbetet ger positiva följder är helt klart. Men för att underlätta övergången är det viktigt att först skapa rätt förutsättningar inom dessa områden:
- Arbetsmiljön – både på kontoret och på distans
- Ledarskapet – tillit, delat ansvar och klara policyer
Arbetsmiljön
Enligt hybridarbetets teori ska varje medarbetare kunna arbeta var som helst ifrån. För att det ska fungera även i praktiken krävs en översyn av olika arbetsytor, på kontoret såväl som på distans.
Hemmakontoren: Arbetsmiljön är arbetsgivarens ansvar, oavsett var arbetet bedrivs. Eftersom det är svårast att ha koll på hemmakontoren, är det en bra utgångspunkt att säkerställa att medarbetarna har en god ergonomi även där.
Läs mer om god ergonomi i hemmakontoret
Samarbetsytor: Så vad får en medarbetare att byta bekvämligheten på hemmaplan mot en dag på kontoret? Att träffa kollegorna för att jobba kreativt och driva projekt framåt är både lättare och trevligare när man är i samma rum. Men om kontoret ska bli ett nav för samarbete behövs troligtvis flera mötesrum, kanske på bekostnad av ”det stora konferensrummet”. Med många små mötesrum i stället för ett stort kan flera utvecklande samarbeten pågå parallellt.
Teknik och möblering: Hybridarbetet förutsätter att det är lika lätt att mötas fysiskt som digitalt. Det kräver i sin tur att rätt mötesteknik installeras – helst i flera rum. Möblera gärna så att alla känner sig närvarande i mötena, oavsett var de är. Ett tips är att flytta TV-skärmen till bordets långsida, för då kan alla, även de som deltar på distans, se varandra tydligare och få bra kontakt.
Lätt att umgås: Utsikten till socialt umgänge har alltid dragit folk till kontoret. För en hybridarbetsplats är den dragningskraften extra viktig eftersom vi-känslan förstärks när man ses. Så tänk på att även göra rum för de där spontana mötena kollegor emellan när trivseln är som störst och kreativiteten brukar sprudla som mest. Allt som krävs är några soffor, fåtöljer och bord – och närhet till kaffebryggare och vattenmaskin, resten löser sig av sig självt.
Ledarskapet
Att som ledare överlämna ansvar kan vara svårt i början, det kräver en stark tro på medarbetarnas förmåga att själva planera och slutföra sina uppgifter. Samtidigt är det ömsesidiga förtroendet och ansvarstagandet en förutsättning för att hybridarbetet ska fungera. Våga låta medarbetarna växa.Släpp kontrollen: Som ledare gäller det att sluta se arbete som en plats, utan som något man gör. Då blir geografin och tiden för när arbetet utförs mindre viktiga. Ge medarbetarna rätt förutsättningar för att göra ett bra jobb och frihet under ansvar, så kommer både trivseln och produktiviteten att öka – liksom sannolikheten för att man blir arbetsplatsen trogen.
Fördela ansvaret: En väl fungerande hybridarbetsplats kräver inte bara en ny typ av ledarskap, det förutsätter också att varje medarbetare ta sin del av ansvaret. Ett slags medarbetarskap, om man så vill. Och ansvaret inbegriper förstås både den egna arbetsinsatsen, samarbetet, kulturen och de gemensamma målen inom gruppen. Det är en för alla, alla för en.
Läs mer om ledarskap