Det här letar 8 av 10 efter när de söker nytt jobb
En tydlig företagskultur och en genomtänkt kontorsmiljö är två viktiga ingredienser för att sticka ut i den allt hårdare kampen om rätt kompetens.
– Unga idag söker sig lika mycket till en arbetsplats som till en tjänst, säger Elin Alkeby, som är organisations- och ledarskapskonsult på Sustainable People.
Genom Sustainable People arbetar Elin Alkeby långsiktigt med företag för att skapa en tydlig kultur, sätta upp mål och att utveckla ledarskapet. Hon betonar vikten av att ha en stark företagskultur och ett bra ledarskap för att attrahera rätt medarbetar.
– Kulturen är en viktig del av din employer branding. Du kan ha en extern bild genom marknadsföring, men du behöver ha en intern också. Vilka är vi och vad står vi för? För att attrahera rätt och att få folk att stanna kvar så behöver vi veta vilka vi är, vilka mål vi har och vilken värdegrund vi har och vilket ledarskap vi står för. Helt enkelt kunna svara på frågorna: Vilka tycker om att jobba hos oss? Vilka vill vi attrahera och vad är viktigt för dem? säger hon.
Det här är något man behöver lägga både tid och pengar på för att kunna förstå och utveckla, menar hon. För att bygga en attraktiv kultur behövs nämligen strategier som involverar hela verksamheten och steg ett är att arbeta aktivt med ledarskapet, psykologisk trygghet i ledningsgrupperna och att ha en gemensam ledarfilosofi. Målen måste sättas tillsammans, och det är viktigt att alla medarbetare känner sig delaktiga och motiverade.
– Det är viktigt att inte tänka att GPS:en visar att man är framme och att man kan slå av på takten. Resan är en del av kulturen. Det är ett ständigt pågående arbete. En av mina uppgifter är att gå in och hjälpa till om man hamnar på sidan av vägen, säger hon.
Kontoret visar vilka ni är
En del av företagskulturen som inte ska underskattas är kontorsmiljön. Enligt Castellums rapport Framtidens arbetsliv 2024 tycker hela 81 procent att kontorsmiljön är viktig när de söker ett nytt jobb.
Elin Alkeby framhåller att kontorets inredning och atmosfär säger en hel del om företagets kultur – och att det är en fördel om de sinnliga upplevelserna av arbetsplatsen stämmer överens med ens employer branding.
– Man ser, hör och känner det. På vissa arbetsplatser jag kommer in jobbar man i öppna kontorslandskap med hörlurar. Andra är väldigt livliga. Det kan vara dofter. Hur luktar det här? Vilka färger använder man sig av? Vilken harmoni är det? Har man lagt krut på det visuella?, säger hon.
Kan man bli en mer attraktiv arbetsgivare genom att förbättra kontoret?
– Absolut. Först behöver du lära känna din målgrupp. Vilka är de – och vad får dem att trivas?, säger Elin Alkeby.
Att det här är något som arbetsgivarna i allt högre grad är medvetna om visar en rapport från Coor från i fjol. 77 procent av de tillfrågade arbetsgivarna uppger att de ska fokusera på att utveckla kontoret de kommande åren.
På den här punkten finns mycket att förbättra – för de arbetsgivare som vill sticka ut i konkurrensen. En rapport från Leesman visar nämligen att bara 28 procent av alla som jobbar i ett öppet kontorslandskap är nöjda med ljudmiljön.
Helena Thelander är projektsäljare hos oss på AJ Produkter och lyfter fram att en viktig punkt för att skapa en trivsam arbetsmiljö därför är just att få bort hårt ljud och buller.
– Det är viktigt att tänka på helheten och införa mjuka element. Genom att välja rätt ljudabsorbenter kan man minska störande ljud och skapa en mer harmonisk arbetsmiljö för alla på kontoret. I vårt sortiment av produkter för ljuddämpning har vi ett stort urval för tak, väggar och kring arbetsplatsen, säger hon.
Man kan tänka på kontoret som den arena där företagskulturen ska utspela sig – och utvecklas. Och då gäller det att skapa rätt förutsättningar. Att ha gemensamma utrymmen där medarbetare kan umgås är viktigt. Många bra samtal sker vid kaffemaskinen och ett bra kontor är en plats där man kan mötas och bygga trygga relationer, konstaterar Helena Thelander.
– Arbetsplatsen spelar en viktig roll för den sociala gemenskapen. En avslappnad loungemiljö, där medarbetare kan samlas för en kaffe eller ett informellt möte, skapar trivsel och ökar kreativiteten. Kontoret fungerar ju inte bara som en plats för arbete, utan också som en social yta säger hon.