God gemenskap ökar arbetsengagemanget
Forskning visar att den som mår bra och trivs med kollegorna på jobbet är mer kreativ och innovativ. Eftersom vi spenderar ca 1 800 timmar på arbetet varje år har den enskildes välmående stor inverkan på företagets framgång. Så hur gör man då för att skapa god stämning på arbetsplatsen? Vi har pratat med Camilla Saarinen, organisationskonsult och mental tränare på Quentia, om hur företag kan arbeta aktivt för att utveckla gemenskapen bland kollegorna.
Hur ökar man gemenskapen på arbetsplatsen?
– Det bästa är att träffas regelbundet. Har man svårt att mötas fysiskt bör man se till att i alla fall prata med varandra så ofta det går, säger Camilla Saarinen, organisationskonsult och mental tränare på Quentia.
Teambuilding-aktiviteter utanför arbetet har en bevisat gemenskapshöjande effekt och det finns en uppsjö av olika problemlösande och sammansvetsande aktiviteter som kan främja sammanhållningen.
Men tänk på att det kan finnas de som helst inte vill umgås utanför arbetet.
– För en som inte gillar det kan teambuilding istället vara stressande. Försök att vara lyhörd för allas önskemål, säger Camilla.
Lär dig mer om teambuilding!
Gemensamma pauser utan jobb-snack
Det är lätt att glömma bort att man kan jobba med gemenskapsstärkande metoder även på arbetstiden, till exempel under möten eller en paus. Att sätta av tid för gemensamma fikaraster kan göra mycket för att förstärka “vi-känslan”. Under en fikarast kan man prata mer avslappnat med varandra och kring bordet i lunchrummet har vi en tendens att kläcka kreativa idéer och tänka mer fritt.
Men Camilla tipsar om att skippa jobbsnacket under rasten.
– Vi behöver boostas och koppla bort jobbet när vi pausar, säger Camilla.
Var lyhörd och nyfiken så lyssnar du bättre
Vägen till en god sammanhållning går inte bara via gemensamma aktiviteter. Vårt förhållningssätt och hur vi är gentemot varandra spelar stor roll.
– Var nyfiken på dina kollegor, tro inte att du själv alltid sitter på sanningen och våga släppa ner garden, säger Camilla.
När vi är nyfikna på våra medmänniskor så lyssnar vi bättre, men när vi tror att vi själva har svaren på alla frågor slutar vi lyssna. Tänk på att du inte alltid behöver vara den som löser allt, utan våga ha dagar där allt inte fungerar lika bra. Då bjuder du också in dina kollegor på ett bättre sätt.