Från idé till verklighet – Så blev skåp en av AJ Produkters storsäljare
– Vi håller liv i klassikerna och utvecklar samtidigt nya för dagens samhälle, säger Karl Johansson på AJ Produkter.
Plåtskåp finns på nästan alla arbetsplatser – från industrier till kontor. Dessutom möter vi dem på simhallar, arenor, sjukhus och gym. Men det är stor skillnad på skåp och skåp. Utöver att de ska fylla sin funktion genom att erbjuda förvaring kan de utformas på en mängd olika sätt för att möta olika behov och olika användare.
En som vet det är Karl Johansson, som är kategoriinköpare hos oss på AJ Produkter. I vårt sortiment på närmare 15 000 produkter för kontor, skola, lager, industri och omklädningsrum tillhör skåpen de bästsäljande. Under 2023 sålde och tillverkade vi cirka 77 000 stycken skåp av olika modeller.
– Vi har kontroll över hela flödet, från idé till tillverkning och försäljning, säger han.
Men det handlar inte bara om kvantitet – varje skåp är noggrant genomtänkt och utformat, konstaterar Karl Johansson.
– Skåp är mer komplexa än man kan tro vid en första anblick. Det finns alltifrån standardskåp till skräddarsydda skåp som löser väldigt specifika problem. När vi tar fram eller gör förändringar i en produkt tänker vi på ergonomin, kvaliteten och hållbarheten, säger han och fortsätter:
– Ofta är det tillbehören och inredningen som gör skillnaden. Utifrån kan två skåp se likadana ut, men när du öppnar dem har de helt olika användningsområden.
Från plåt till skåp
Resan från idé till färdigt skåp börjar ofta på vårt huvudkontor i Halmstad där designers skissar på nya koncept – och avslutas på den egna fabriken AJ Metal Design i Slovakien, där man sedan tre decennier har egen tillverkning av klädskåp, förvaringsskåp och hyllsystem. När skåpen är färdiga skickas de till Sverige och AJ Produkters lager i Halmstad för att sedan lätt kunna levereras till kunderna.
– När vi har en idé på huvudkontoret, arbetar vi tillsammans med designern för att visualisera vad vi vill uppnå. Vi börjar med att skapa en första brief för det vi försöker utveckla, sedan involverar vi tidigt fabriken. Vi får deras feedback – till exempel att ändra djupet eller en dimension för att bättre utnyttja materialet.
Tillgången till en egen fabrik ger kontroll över kvaliteten, möjligheten att implementera hållbara lösningar och, inte minst, att ta fram kundanpassade skåp, framhåller Karl Johansson.
– Det jag tycker är den största fördelen är att vi kan sätta upp gemensamma planer mot gemensamma mål. Det blir en helt annan typ av lagkänsla än när man jobbar med en extern tillverkare, säger han.
Ett exempel på det är hur produktserien CREATE togs fram.
– De skåpen är designade av oss inhouse, och tillsammans med vår egen fabrik skapades en unik lösning. Efter lanseringen belönades CREATE på designtävlingen Red Dot Awards. Det är ett fantastiskt kul erkännande som motiverar oss, säger Karl Johansson.
Väskförbud lyfte efterfrågan
En sak som Karl Johansson tycker är intressant med sitt arbete är att samhälleliga trender och händelser avspeglas i produkterna och efterfrågan. Exempelvis fattade Polismyndigheten i slutet av 2023 ett beslut om väskförbud på större evenemang, såsom konserter, mässor och festivaler. Det gjorde att AJ Produkter omgående kontaktades av kunder som behövde skåp för att kunna erbjuda bättre förvaringsmöjligheter.
Ett annat exempel är hur elevskåpen rent fysiskt har förändrats genom digitaliseringen.
– Tidigare har våra skåp varit anpassade efter hur skolgången såg ut för 10 år sedan, då behövde man mycket plats för pärmar och böcker, säger Karl Johansson.
Men utbildningen ser som bekant annorlunda ut idag, med färre böcker och mer fokus på läsplattor, laptops och andra mindre föremål.
“Bra för miljön och plånboken”
De senaste åren har hållbarhet blivit en allt viktigare del i arbetet. Både när det kommer till att ta fram nya skåp och att utveckla befintliga.
– Vi tittar mycket på hur vi kan minska koldioxidavtrycket – utan att tumma på kvaliteten. Kan vi till exempel minska storleken eller tjockleken på en del? Sådant kan ge stora positiva effekter på CO2-utsläppen, säger Karl Johansson och fortsätter:
– Jag ser tecken på det hela tiden, att när man arbetar med hållbarhet tvingar det en att tänka på produkten ett varv till, och då kommer man ofta på smarta lösningar som inte bara är bra för miljön utan även för plånboken.