Effektivare arbetsdag med rätt planering
Ett nytt år är här och med det nya projekt. Genom att planera rätt, undvika störningsmoment och göra en sak i taget kan du få mer gjort på mindre tid och få en effektivare dag på jobbet. Läs våra fem tips på hur du blir mer arbetseffektiv!
- Planera din tid – Men överplanera inte Sätt upp en grov plan för kommande vecka på fredag eftermiddag eller måndag morgon, och försök estimera ungefär hur lång tid varje uppgift tar. Var realistisk, vi är gärna tidsoptimister. Att bryta ner dina mål i mindre uppgifter och planera på daglig basis kan också göra att det blir lättare att ta tag i varje del, ett tips är att planera in saker som tar mer än 2 timmar, i kalendern. Men kom ihåg att inte överplanera, utan lämna tid för flexibilitet. Kanske är du inte i rätt stämning för det du planerat en viss dag – då är det viktigt att kunna stuva om i planen och fokusera på en uppgift som du kan lösa mer produktivt där och då.
- Undvik att multi-taska När vi har mycket på vårt bord är det lätt att börja multi-taska – och tro att vi ska bli klara fortare. Men ofta kan detta arbetssätt leda till att vi får svårt att koncentrera oss och istället sitter med flera halvfärdiga uppgifter vid dagens slut. Gör istället en sak i taget, och prioritera dina uppgifter.
- Stäng ner möjliga distraktioner Logga ut från sociala medier, stäng av mailen och sätt mobilen på ljudlös när du är avsatt tid för en uppgift. Sätt istället av tid för när du kollar din mail, några gånger per dag eller t.ex. varje hel-timme, beroende på vad som krävs i just ditt arbete. Se också till att hålla ordning och reda på skrivbordet - att ha städat runt omkring bidrar till ökat fokus.
- Samla allt på ett ställe Nedklottrade anteckningar på post-its, anteckningsblock, i mobilen och i datorn – känner du igen dig? Sprid inte ut dina att uppgifter på flera olika platser, utan samla dem i en och samma lista. En planeringstavla för vecko- eller månadsbasis kan passa bra för de övergripande målen, framförallt om ni är flera som behöver ha koll på uppgifterna. Det finns också många digitala planeringsverktyg som hjälper dig strukturera dina uppgifter.
- Anpassa arbetsdagen efter dig själv Det finns många olika metoder för att planera tiden optimalt, men i slutändan handlar det förstås helt om hur var och en fungerar. När jobbar du som allra bäst? Är det med musik i öronen, med många korta pauser eller när du hamnar i ett flow, utan att pausa? Känn efter när du känner dig som mest produktiv och arbeta efter det!
Få nyheter och inspiration direkt till inkorgen
Prenumerera på nyhetsbrevet och få erbjudanden och tips kring hur du kan förbättra arbetsmiljön för dig och dina medarbetare. Det är helt gratis och du kan enkelt avsluta prenumerationen när som helst.Vänta...
*När du prenumererar på vårt nyhetsbrev så godkänner du vår integritetspolicy.