Så skapar du en aktiv miljö i klassrummet
Bra för både kropp och själ
Idéerna bakom det aktiva klassrummet bygger på välkända rön. Att hjärnan påverkas av fysisk aktivitet och att rörelse och inlärning hör ihop är allmänt känt, liksom att det är lättare att hålla koncentrationen uppe om man kan variera sin arbetsställning då och då. Samtidigt förbättras såväl muskelstyrka som balans och blodcirkulation när vi går från sittande till stående. Ett aktivt klassrum ger alltså fördelar för både knoppen och kroppen. Det är lite 1 + 1 = 3.
Bord som ger variation
Höj- och sänkbara elevbord öppnar stora möjligheter för eleverna. Då väljer de själva när det är dags att sitta eller stå – eller kanske halvstå med hjälp av en pall. Allt för att slippa ensidig belastning och kunna fokusera på arbetet. Som ett alternativ finns också möjligheten att kombinera låga elevbord med höga arbetsbord för grupparbeten. Då kan eleverna välja att stå upp vid dem för att få välkommen variation.
Olika typer av sittmöbler
Att sitta är inte dåligt i sig, det gäller bara att inte sitta HELA tiden. När det gäller sittande har alla sin egen stil, därför är det bra med elevstolar som kan användas på flera sätt. Balanspallar och sadelstolar ger en upprätt sittställning och har fördelen att kunna varieras i höjd, vilket också ger variation. På dem, liksom på balansbollar, tvingas eleven aktivera sina magmuskler för hållningens skull. Och det utan att de ens märker av själva ansträngningen – eller tappar i koncentration. Perfekt.
Ge utlopp för energin
Inlärningen främjas av fysisk aktivitet och många elever har svårt att vara stilla. Att komplettera med en skrivbordscykel och/eller pedaltränare ger alltså fördelar både för studierna och lugnet i klassrummet. Båda produkterna kan enkelt flyttas runt från elev till elev, men medan skrivbordscykeln är en allt-i-ett-lösning används pedaltränaren ihop med den ordinarie elevstolen. Skrivbordscykeln finns numera även i en låg version avsedd för personer 140–160 cm långa.
TIPS! En extra utmaning
Skapa en aktivitetsbaserad inlärningsmiljö i skolan! Med en skrivbordscykel kan eleverna ta tillvara på de positiva effekterna av fysisk aktivitet – samtidigt som de studerar. Att cykla ökar blodcirkulationen och syreupptagningen, vilket ger mer energi och bättre fokus.
Här hittar du skrivbordscykeln
Whiteboard och glasskrivtavlor
Att stå upp är bra för vår samarbetsförmåga – och följaktligen för grupparbeten. Resultatet av de gemensamma ansträngningarna samlas lämpligen på en whiteboard. Förutom att redovisa de egna tankarna, går det då även att inspireras – och lära – av andra grupper. När eleverna använder skrivtavlor blir det samtidigt lättare för läraren att se vad som händer och vilka grupper som behöver hjälp.
Lär dig allt om hur du ska rengöra din whiteboard!
Glöm inte ljuddämpningen
När aktiviteten i rummet stiger brukar ljudnivån göra detsamma, därför är tak- och vägghängda ljudabsorbenter alltid en god investering. Tygklädda soffor, skärmväggar och tjocka gardiner kan också göra stor nytta, liksom elevbord med skivor i ljuddämpande material. Mattor är också suveräna som ljuddämpare, samtidigt som de ger eleverna en möjlighet att ligga ner och jobba. Det senare känns kanske inte så aktivt, men möjliggör variation – och det är en hörnsten i det aktiva klassrummet!
Fyra snabba tips:
- Välj gärna elevbord, golvskärmar och skrivtavlor med låsbara hjul. Då blir det lättare att möblera om och variera rummets användning – en aktivitet i sig.
- Forskning säger att vi blir mer aktiva och bättre på att samarbeta när vi står upp. Så håll gärna grupparbeten runt ett högre bord och/eller framför en whiteboard.
- En s.k. Time timer är ett pedagogiskt hjälpmedel som tydligt visar hur mycket lektionstid som återstår. Den vetskapen gör det lättare för otåliga elever att hålla koncentrationen uppe.
- Ett ytterligare steg mot att ge eleverna bästa möjliga studiero, är att förvara deras telefoner på ett tryggt sätt i ett låsbart mobildagis under lektionerna.
Variation och rörelse är nyckelorden när vi tänker aktivt klassrum och med den utgångspunkten frågar vi: Vad kan vi göra för dig?